Evaluación de estrategias pedagógicas para fomentar la legítima defensa de la naturaleza como derecho ajeno
Abstract
La educación de los derechos de la naturaleza requiere de enfoques pedagógicos diversos y bien fundamentados. Este estudio investiga la efectividad de diversos enfoques pedagógicos en la promoción de la conciencia sobre la defensa de la naturaleza y su impacto en la percepción de la misma como sujeto con derechos. Se emplea una muestra de 150 participantes para evaluar la eficacia de talleres interactivos, charlas educativas y recursos multimedia. Los resultados indican que los talleres interactivos y las charlas educativas son más efectivos que los recursos multimedia para promover una mayor comprensión de los derechos ambientales. Los enfoques pedagógicos que implican interacción directa y profundización conceptual son clave en el aumento del conocimiento y la sensibilidad en este sentido. Estos hallazgos tienen implicaciones significativas en el diseño de programas educativos para fomentar la responsabilidad ciudadana en la protección ambiental.
Palabras clave:
Educación ambiental, recursos pedagógicos, derecho ambiental
ABSTRACT
Nature rights education requires diverse and well-founded pedagogical approaches. This study investigates the effectiveness of various pedagogical approaches in promoting awareness about the defense of nature and its impact on the perception of nature as a subject with rights. A sample of 150 participants is used to evaluate the effectiveness of interactive workshops, educational talks and multimedia resources. The results indicate that interactive workshops and educational talks are more effective than multimedia resources in promoting greater understanding of environmental rights. Pedagogical approaches that involve direct interaction and conceptual deepening are key to increasing knowledge and sensitivity in this regard. These findings have significant implications for the design of educational programs to promote citizen responsibility in environmental protection.
Keywords: Environmental education, pedagogical resources, environmental law
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





