Orientación a las familias que tienen hijos con diagnóstico de retraso mental en la etapa Preescolar
Abstract
El trabajo aborda la determinación de los fundamentos teóricos que sustentan la orientación a las familias que tienen hijos con diagnóstico de retraso Mental en la etapa Preescolar. Estos fundamentos permitieron identificar las exigencias que condicionan su proceder, lo cual significa una mejora en este proceso, en tanto responde a las necesidades sociales, institucionales e individuales, asume el contexto escolar como escenario fundamental, reconoce el protagonismo de la familia y los niños, se orienta al desarrollo de su personalidad, considera las relaciones interinstitucionales, integra el proceso enseñanza-aprendizaje, el trabajo metodológico, la investigación y la innovación, mediado por el intercambio de experiencias y la reflexión crítica en la práctica educativa.
Palabras clave:
Orientación, familias, retraso mental, preescolar.
ABSTRACT
This work deals with the establishment of the theoretical basis that support the orientation to the families that have children with diagnosis of Mental delay in the Preschool stage. These basis allowed to identify the demands that provoke their way of acting, which means an improvement in this process, as long as it responds to the social, institutional and individual necessities, it assumes the school context as a fundamental scenario, it recognizes the promnence of the family and the children, it is guided to the development of their personality, it considers the relationships among institutions, it integrates the teaching-learning process, the methodological work, research and innovation, taking into account the exchange of experiences and the critical reflection in the educational practice.
Keywords:
Orientation, families, mental delay, preschool.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





