Interacción entre innovación curricular y extensión universitaria: perspectiva de colaboración y co-creación en Educación Superior
Abstract
En este artículo de investigación, nuestro objetivo principal fue resignificar la Extensión Universitaria como una posibilidad intersubjetiva para la innovación curricular. Para lograr esto, adoptamos un enfoque epistemológico interpretativo como marco teórico-metodológico, basado en la Teoría de la Fenomenología y el método de Comprensión Hermenéutica propuesto por Martin Heidegger.
La metodología utilizada fue de carácter cualitativo, emergente y flexible. Nuestros informantes clave fueron cuatro docentes que forman parte de la Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda (UNEFM). Recopilamos los datos a través de entrevistas en profundidad, utilizando un guion de preguntas fenomenológicas. El análisis de los datos siguió una lógica de procesos fenomenológicos, que incluyó la reducción, la comprensión y la destrucción (reinterpretación).
Los resultados obtenidos resaltan la importancia de considerar la Extensión Universitaria como un componente clave en el diseño curricular.
Palabras clave:
Extensión universitaria, innovación curricular, diseño curricular, educación superior.
ABSTRACT
In this research article, our main objective was to re-signify University Extension as an intersubjective possibility for curricular innovation. To achieve this, we adopted an interpretative epistemological approach as a theoretical-methodological framework, based on the Theory of Phenomenology and the method of Hermeneutic Understanding proposed by Martin Heidegger.
The methodology used was qualitative, emergent and flexible. Our key informants were four teachers who are part of the Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda (UNEFM). We collected data through in-depth interviews, using a script of phenomenological questions. The analysis of the data followed a logic of phenomenological processes, which included reduction, comprehension and destruction (reinterpretation).
The results obtained highlight the importance of considering University Extension as a key component in curriculum design.
Keywords:
University Extension, curricular innovation, curricular design, higher education
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





