Percepción docente sobre el uso de la tecnología en la educación superior
Abstract
El objetivo general fue determinar el nivel de percepción docente sobre el uso de la tecnología en la educación superior. Los objetivos específicos fueron: determinar el nivel de percepción docente de la colaboración y el trabajo en red en el uso de tecnologías, determinar el nivel de percepción docente de los aspectos sociales del uso de tecnologías, determinar el nivel de percepción docente de los aspectos técnicos del uso de tecnologías y determinar el nivel de percepción docente del desarrollo profesional en el uso de tecnologías. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo, fue de tipo básico, diseño no experimental y nivel descriptivo. La población fue de 235 docentes investigadores de una universidad privada de Lima Metropolitana. De esta población se seleccionó una muestra probabilística de 140 docentes. El cuestionario para la recogida de datos contó con 25 preguntas referidas a la variable y sus dimensiones, donde cada pregunta tuvo cuatro opciones de respuesta. La validez se realizó mediante el juicio de tres expertos y la confiabilidad fue de 0.845 calculada con el coeficiente Alpha de Cronbach. Se concluye que la percepción docente del uso de tecnologías en la educación superior tiene nivel regular, demostrando que manejan estas herramientas de manera aceptable, en el contexto de la enseñanza.
Palabras clave:
Tecnologías, pedagogía, colaboración, aspectos técnicos, aspectos sociales, desarrollo
ABSTRACT
The general objective was to determine the level of teacher perception about the use of technology in higher education. The specific objectives were: to determine the level of teacher perception of collaboration and networking in the use of technologies, to determine the level of teacher perception of the social aspects of the use of technologies, to determine the level of teacher perception of technical aspects of the use of technologies and determine the level of teacher perception of professional development in the use of technologies. The study had a quantitative approach, was of a basic type, non-experimental design and descriptive level. The population was 235 research teachers from a private university in Metropolitan Lima. From this population, a probabilistic sample of 140 teachers was selected. The questionnaire for data collection had 25 questions referring to the variable and its dimensions, where each question had four response options. The validity was carried out through the judgment of three experts and the reliability was 0.845 calculated with the Cronbach's Alpha coefficient. It is concluded that the teachers' perception of the use of technologies in higher education has a regular level, demonstrating that they handle these tools in an acceptable way, in the context of teaching.
Keywords:
Technologies, pedagogy, collaboration, technical aspects, social aspects, development
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Editorial Universo Sur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publishing house “Universo Sur”, of the University of Cienfuegos, publishes the content of the Conrado Journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.
© The contents of this publication may be reproduced and shared, in part or in whole, for non-commercial purposes, provided that it is reproduced verbatim and the source is acknowledged.





